













Pilotové založení Mostu přes Labe a slepé rameno (SO 203)
a dalších mostních objektů na novém obchvatu Pardubic silnice I/36
V současné době probíhá výstavba severovýchodního obchvatu Pardubic na silnici I/36, v úseku Trnová – Fáblovka – Dubina. Ten by měl v blízké době výrazně ulehčit centru města od tranzitní dopravy. Nejvýznamnější stavbou 4 km dlouhého obchvatu je zavěšený most přes Labe a jeho slepé rameno (SO 203). Most je unikátní tím, že díky rozpětí hlavního pole 135 m se stane největším mostem svého typu v ČR.
Společnost Zakládání staveb, a. s., se na obchvatu podílela založením výše uvedeného mostu a šesti menších. U hlavního zavěšeného mostu se jednalo o založení hlavního pylonu P2, dvou krajních opěr O1 a O3 a založení dočasných šesti podpěr potřebných pro výsuv mostovky.
Trvalé opěry O1, O3 a pilíř P2 byly založeny na celkem 91 ks pilot o průměru 1180 mm délky 13 a 14 m.
Pro montáž mostu, resp pro výsuv mostovky, bylo navrženo celkem šest dočasných podpěr X1 až X6. Podpěry X1, X5, X6 byly realizovány z terénu a založeny na 8 ks velkoprůměrových pilot o průměru 1180 mm, délky 13,0 m.
Podpěra X2 byla prováděna z nasypané plošiny v místě slepého ramene Labe,
podpěry X3, X4 byly navrženy do řečiště Labe a jejich založení tak bylo třeba provádět z vodní hladiny z pontonových sestav a představovalo tak nejnáročnější část prací speciálního zakládání na tomto mostním objektu.
Jako hlavní nosné základové prvky u dočasných podpěr X2, X3 a X4 byly navrženy skupiny 32 kusů pilot délek 6–7 m (X2 a X4), resp. 14 m (X3), průměru 880 mm s vetknutými válcovanými profily HEB 400.
Po ukončení funkce dočasných podpěr X2, X3, X4 a po demolici roznášecího železobetonového prahu bude třeba zajistit odříznutí válcovaných profilů HEB 400 v úrovni dna řeky.
Odběratelem prací společnosti Zakládání staveb, a. s., byly členové Sdružení, firmy Hochtief CZ, a. s., a Doprastav, a. s.
Hlavní objemy prací provedené na objektu SO 203
Most na silnici I/36 přes Labe a slepé rameno
Piloty pr. 1180 mm: 1654 m
Dočasné podpěry pr. 880 mm: 990 m
Štětové stěny VL 604, Larssen 755: 703 m² (kolem P2)
Rozpěrný rám IPE 400, IPE 330: 34 t