Ing. Jaroslav Vrzák
V letním období tohoto roku prováděla a. s. Zakládání staveb práce spojené se založením mostu a pažení stavební jámy na stavbě dálnice D 47, stavba 4708, Ostrava Rudná - Koblov. Stavba se nachází na náspu o výšce 18 m v Opavské ulici, která je hlavní spojnicí centra Ostravy s Porubou. Jedná se o čtyřproudovou silniční komunikaci, v jejímž středu jsou tramvajové koleje. Ve směru do centra Ostravy byly odkloněny dva pruhy a ze strany do Poruby došlo pouze k částečnému zúžení vozovky. Jinak provoz nebyl omezen.
V červnu byly zahájeny práce na štětové stěně ze strany do Poruby. Toto místo bylo značně komplikované, neboť pro pohyb mechanismů a skladování štětovnic zbýval pruh cca 4,5 m mezi tramvajovou dráhou a silniční komunikací s velmi intenzivním provozem. Tyto podmínky vylučovaly uplatnění běžných technologických postupů, a proto bylo nutné provést nestandardní zabezpečovací opatření proti pádu štětovnice do vozovky nebo do tramvajové dráhy. Vzhledem k použitým štětovnicím - typu IIIn o délkách převážně 15 m, byl použit nosič TAKRAF RDK 300 na pásech s pomocným zdvihem. Proti pádu štětovnice byl použit systém dvou nezávislých uchycení štětovnice za použití vysmekovačky a lana na zdrh. V dolní úrovni oddělovalo pracoviště od komunikace a tramvajové dráhy ocelové lano ve výšce cca 2 m, které sloužilo jako zábrana proti výkyvu štětovnice při neopatrné manipulaci nebo za silného větru.
Po provedení všech těchto opatření byly zahájeny vlastní práce na beranění štětové stěny. Bohužel již při prvém prvku jsme našli zhruba ve 4 m neproberanitelnou překážku, podle zvonivého zvuku beraněné štětovnice pravděpodobně betonovou. Bylo provedeno cca 25 dalších sond po celé délce vytýčené osy beranění i do stran se stejným výsledkem. Po konzultaci s objednatelem (Ostrav ské dopravní stavby), který zhruba před 20 lety prováděl stavbu komunikace na Opavské ulici včetně přilehlého mostu nad nádražím Svinov, bylo konstatováno, že se jedná o starou navážecí betonovou desku v délce cca 100 m tloušťky cca 1 m.
Práce na této straně byly proto přerušeny a zahájily se práce na beranění stěny na druhé straně od tramvajové dráhy. Také na této straně se jednalo o štětovnice IIIn délky 15 m. Beranění probíhalo do složité geologie, neboť násep byl tvořen z netříděné navážky z odstřelů v dolech. Byl zde velký výskyt valounů i nad 0,50 m a podmínky se měnily i s každou další štětovnicí. Při klasickém vibroberanění nebylo již možné v některých případech doberanit štětovnice na požadovanou úroveň, proto bylo nutno použít rázové beranidlo BSP. Práce byly provedeny s maximálním nasazením ve výborné kvalitě.
Po převedení tramvajové dráhy za již zaberaněnou stěnu byly obnoveny práce na stra-ně s navážecí deskou. Projektant a investor akceptovali náš návrh řešení. Jedná se o navzájem spojené krabice ze štětovnic dl. 4 m o půdorysném rozměru 6 x 2,5 m. Larseny těchto krabic jsou posazeny na betonovou desku. Paty štětovnic, které jsou odhaleny ze strany stavební jámy, jsou uchyceny na každém druhém břichu krátkou mikropilotou vetknutou do betonové desky. Hlavy štětovnic jsou chyceny převázkou ze dvou válcovaných profilů I 200 a staženy po 3 m táhlem z ocelových tyčí 20mm. Tím je celá konstrukce stabilní.
V místě pilotových prahů bylo nut -né betonovou desku vybourat (2x18m), a proto zde nebylo možné krabice realizovat. Před zahájením bouracích prací v těchto místech se provedlo zapažení svahu pomocí panelů, přes které byla osazena převázka a odvrtáno 11 ks horninových kotev délky 9 m. Poté byla odtěžena zemina až na betonovou desku, která se rozbila a odtěžila. Jáma se opět zasypala a bylo možné provést zaberanění štětovnic délky 15 m. Také zde byly práce provedeny ve výborné kvalitě.
Tímto bylo ukončeno pažení stavební jámy tramvajového mostu. Jako další etapa prací po snížení prac. úrovně ve stavební jámě probíhají práce na založení vlastního mostu.
Bude provedeno asi pět neutralizačních vrtů 1220 mm o délce 23 m. Poté se začnou provádět vrtané velkoprůměrové piloty pažící vrtnou soupravou, kde pažení probíhá v předstihu před hloubením. Vrty pro jednotlivé piloty budou hlou beny pod ochranou výpažnice průměru 1220 mm. Délka pilot 25 m, počet 25 ks. S ohledem na stávající kolektor budou piloty provedeny ve dvou etapách.
English summary
The article describes works of Zakládání staveb Co. for the foundation of motorway bridge, sheeting of wide foundation pit and tramway embankment in the town Ostrava. There was limited working space and intensive traffic. Vibrodriving of 15 m long sheet piles into high embankment made of raw made-up ground with boulders above 50 cm containing buried concrete structures originated from the former constructions was often not sufficient. Therefore it was necessary to use hammering. Buried concrete structures called for design changes.