Richard DVOŘÁK
Stavební objekt SO 212 na stavbě severního obchvatu Chebu je vzpěradlový most, založený na dvou opěrách. Každá opěra je hloubkově založena na dvou řadách šikmých vrtaných pilot o průměru 1200 mm, délce 14,5 m a sklonu 10° od svislé ve směru osy mostu.
Vrtná souprava Delmag RH 1413 je schopna hloubit vrty pod sklonem 10° a proto byla na tuto stavbu nasazena. Pracovní plošina, která měla sloužit jako šablona pro vrty i jako pojezdová plocha pro 82 t těžký vrtný stroj byla provedena tak úsporně, že po najetí vrtného stroje se rozlámala a pracoviště se stalo neuspořádaným bahništěm. To značně ztížilo ustavování vrtné soupravy do projektovaného sklonu a směru a neúměrně to zkomplikovalo i pohyb ostatních doprovodných mechanizmů po stavbě.
Vrtná souprava musela být nejprve ustavena rovnoběžně s osou mostu a následně její teleskop do sklonu 10° od svislé. Sklon vrtného teleskopu byl upraven dle příložného úhloměru a byl proveden krátký, 1,0-2,0 m hluboký předvrt pro osazení ocelové pažnice. Dvouplášťová ocelová pažnice byla po osazení do předvrtu urovnána do směru a sklonu opět pomocí příložného sklonoměru. Úhel a směr sklonu pažnic byl v průběhu vrtání neustále kontrolován a zvláště po každém zavrtání pažnice byla provedena korekce její polohy. Mimo zvýšenou četnost měření sklonu a směru osazené pažnice si prakticky hloubení vrtu nevyžádalo dalších opatření oproti běžnému hloubení svislých vrtů.
Armokoš byl navržen symetrický, ale vzhledem k šikmosti vrtu musela být na spodní části armokoše zvýšena četnost distančních prvků, aby krytí výztuže bylo po celém obvodu zajištěno.
Zvláštní úprava musela být provedena pro osazení kolony licích rour, které se do vrtu zasouvaly po vodících lyžinách umístěných ve vnitřní části armokoše.
Vzhledem k tomu, že úroveň čistého betonu hlav pilot byla podle projektu pod úrovní pracovních plošin, nebyly ani při betonáži šikmých pilot a jejím závěru žádné problémy. Důsledně však musela být dodržena plynulost betonáže a konzistence čerstvého betonu, aby se vyloučily častější manipulace s licími rourami.
Nebýt komplikací a zdržování, zapříčiněných nedostatečně provedenými pracovními plošinami, byla realizace šikmých pilot, při včasném domyšlení některých výrobních detailů, vítanou změnou ve stereotypu pilotářských prací.