Tramvajová trať
Hlubočepy–Barrandov v Praze



Nově budovaná tramvajová trať Hlubočepy–Barrandov výrazně přispěje k zlepšení dopravní obslužnosti Barrandovského sídliště. V prvním článku je podrobně popsána trasa budované tramvajové trati od stávající konečné zastávky v Hlubočepích přes dvě mostní estakády, střed sídliště Barrandov po dočasnou konečnou za sídlištěm. Zmíněna je též koncepce architektonického řešení jednotlivých zastávek. V druhém článku se hovoří o realizaci zajištění části trati zahloubené pod terén technologií podzemních stěn, kterou pro hlavního dodavatele (Subterra, a. s., a ŽS Brno, a. s.) provádí společnost Zakládání staveb, a. s. Jedná se o úsek v délce 688 m se dvěma podjezdy a pěti nezastropenými objekty.


Účel stavby

Tramvajová trať Hlubočepy–Barrandov představuje z celoměstského hlediska jeden z nejvýznamnějších dopravních a urbanistických počinů v jihozápádním kvadrantu Prahy. V souladu s územně-plánovací dokumentací hlavního města Prahy byla tramvajová trať zařazena mezi veřejně prospěšné stavby.
Stávající obsluha sídliště Barrandov autobusy městské dopravy je zcela neúnosná jak z hlediska vysoké četnosti provozovaných spojů, tak z hlediska možností dalšího rozvoje této lokality. Hluk a exhalace, související s autobusovou dopravou, jsou nepřijatelné zejména uvnitř urbanizovaného území sídliště. Dalším kritickým prvkem současného stavu je soustředění autobusové dopravy do koridoru výstupní Barrandovské komunikace, která je často nepropustná vlivem dopravních nehod a např. vznikajících námraz v podzimních a zimních měsících.
Novou tramvajovou tratí budou výše uvedené problémy odstraněny a navíc v daném prostředí vznikne výrazně městotvorný prvek. Tramvajovou dopravou bude přímo obsloužena část Hlubočep a sídliště Barrandov, zbytek spádového území – Lochkov, Slivenec, Holyně, Klukovice, Pražská čtvrť – bude nadále obsluhována autobusy s nově vytvořenou vazbou na tramvajovou trať.
Po komplexním prověření všech variant dopravní obsluhy sídliště a možných prostorových vedení tras byla vybrána jako optimální povrchová varianta. Doplněna je estakádami v úseku stoupání na terasu barrandovského sídliště a podzemními úseky při prostupu centrem sídliště z důvodu odstranění dopravních kolizí a hlukové zátěže.
Pro všech šest budovaných zastávek bylo zvoleno odlišné barevné řešení tak, aby každá lokalita byla snadněji zapamatovatelná. Prostorovou a architektonickou součástí zastávek jsou i potřebné opěrné zdi a portály podjezdů, které svým designem tvoří přímou architektonickou součást každé zastávky. Pro zastávky uvnitř sídliště jsou navrženy výrazné barvy vzhledem k uniformnímu charakteru okolních staveb, zastávky mimo kompaktní zástavbu jsou v barvách méně výrazných. Vybavení je odvozeno od současného evropského standardu. Na rozdíl od běžných zastávek pražské uliční sítě jsou zastávky na trati Hlubočepy–Barrandov situovány převážně mimo klasický profil městských komunikací. Při jejich návrhu bylo proto dbáno na to, aby v nich byla zajištěna vyšší úroveň bezpečnosti a odolnosti proti vandalismu. Zastávky budou opatřeny informačním systémem pro cestující a audiovizuálním spojením s dispečerem i příslušnými bezpečnostními složkami.


Popis trasy

Specifickou vlastností trasy je skutečnost, že spojení sídliště Barrandov s centrem města může být s ohledem na konfiguraci terénu realizováno pouze úzkým koridorem – údolím Hlubočep. Přitom je nutno překonat výškový rozdíl cca 100 m na vzdálenosti cca 1,5 km, což vede k nutnosti použití podélných sklonů 6–7 %. Tímto koridorem rovněž procházejí hlavní trasy inženýrských sítí pro sídliště. Je zřejmé, že výstavba tramvajové trati v takovýchto terénních podmínkách je velice náročná.
Navrhovaná tramvajová trať začíná za již přebudovanou tramvajovou smyčkou Hlubočepy a v celé délce je vedena segregovaně v prostoru mimo stávající komunikace. Na počátku prostorově odděleného koridoru se nachází první z nových zastávek – Hlubočepy, na kterou přímo navazuje autobusová doprava. Přístřešky v bílé barvě mají svébytnou architektonickou podobu. Již v místě nástupišť je patrný podélný sklon tramvajové tratě, vyvolaný potřebou mimoúrovňově překlenout mostní estakádou Hlubočepskou ulici a železniční trať Praha – Rudná. Tato hlubočepská mostní estakáda končí na terénní výspě u křižovatky čtyřproudé ulice K Barrandovu a Pod Habrovou a na ni navazuje mostní estakáda přes Růžičkovu rokli. Za ní je trať vedena souběžně s ulicí K Barrandovu odřezem ve stávajícím svahu a protihlukovém valu. Hlukové odclonění rodinných domků na severním svahu je zajištěno svislou protihlukovou stěnou. Před křižovatkou ulic K Barrandovu a Slivenecká je situována zastávka V Bokách. Tato zastávka navržená ve žluté barvě má zastřešená nástupiště a komunikací pro pěší je spojena s kolonií rodinných domků. Tramvajová trať se poté táhlým obloukem odpojuje od ulice K Barrandovu a vstupuje do prostoru sídliště.
Následuje zčásti zahloubená zastávka Ateliéry, jejíž obě nástupiště jsou zakryta po celé délce prosklenou ocelovou konstrukcí v modré barvě a mezi sebou propojena nadzemní pěší lávkou s dynamicky tvarovaným obloukem. Trasa pokračuje tunelovým portálem, který je obložen smaltovanými plechy s povrchovou antigraffitovou úpravou.
Dále trasa podchází hlavní urbanistickou osu barrandovského sídliště – ulici Lamačovou – kterou sleduje až do zastávky Chaplinova, která je situována v srdci sídliště, v prostoru Chaplinova náměstí s mimoúrovňovou lávkou. Obě nástupiště jsou zastřešena v celé své délce výraznou červenou ocelovou konstrukcí. Za stanicí Chaplinova trasa opět klesá do podjezdu pod Tréglovou ulicí ve směrovém oblouku. Za západním portálem podjezdu je umístěna zastávka Klukovická. Obě nástupiště jsou zahloubena a zastřešena v jedné třetině své délky zavěšenou prosklenou konstrukcí zelené barvy.
Na samostatném tělese tramvajová trať dále prochází podél Werichovy ulice až do konečné zastávky – Sídliště Barrandov. Ze severní strany je lemována nízkým lesem a z jižní strany ulicí s mnoha obytnými bloky. V tomto úseku je kvůli dodržení hlukových norem nezbytná realizace protihlukových opatření v podobě zatravněného tramvajového tělesa s protihlukovými konstrukčními prvky a nízkými betonovými zídkami, na něž navazuje prosklená protihluková stěna se subtilní nosnou ocelovou konstrukcí.
Zastávka Sídliště Barrandov leží na západním okraji sídliště, těsně před tramvajovou smyčkou Barrandov. Ta je navržena jako dočasná, neboť se předpokládá, že v budoucnosti bude trasa prodloužena až do prostoru Holyně s plnou urbanizací uzemí podél trati. Délka popsané a v současnosti realizované tramvajové trati je 3 567 m.
Stavba zahrnuje výstavbu dvou měníren včetně vybavení, světelné signalizační zařízení křižovatek a přechodů, výstavbu dvou tramvajových smyček, úpravy vozovek, parkovišť a zpevněných ploch, dopravní značení, zastávky včetně zastřešení, protihluková opatření, opěrné zdi, lávky, podjezdy, estakády, přeložky inženýrských sítí, přívodní trasy 22 kV pro měnírny, kabelové napájecí rozvody tramvajové trati, veřejné osvětlení, trolejové vedení, přeložky kabelovodů a teplovodů, přeložku potoka, kácení a ochranu zeleně, sadové úpravy, demolice.
Variantní studie vedení tras byly zpracovávány zhruba od roku 1980. Dokumentace k územnímu řízení se vyvíjela postupně od roku 1994. Několikrát prošla připomínkovým řízením a byla dokončena v roce 1997. Po vydání rozhodnutí o umístění stavby byla koncem roku 1999 zpracována dokumentace pro stavební povolení.

Ing. Petr Bláha, Metroprojekt PRAHA, a. s.
Foto: Ing. Libor Štěrba
Vizualizace: Ing. Jan Desat
Schematické řezy a situace: Ing. Petr Zobal, Metroprojekt, a. s.