Nově budovaná tramvajová trať
Hlubočepy–Barrandov výrazně přispěje k zlepšení dopravní obslužnosti Barrandovského
sídliště. V prvním článku je podrobně popsána trasa budované tramvajové
trati od stávající konečné zastávky v Hlubočepích přes dvě mostní estakády,
střed sídliště Barrandov po dočasnou konečnou za sídlištěm. Zmíněna je
též koncepce architektonického řešení jednotlivých zastávek. V druhém
článku se hovoří o realizaci zajištění části trati zahloubené pod terén
technologií podzemních stěn, kterou pro hlavního dodavatele (Subterra,
a. s., a ŽS Brno, a. s.) provádí společnost Zakládání staveb, a. s. Jedná
se o úsek v délce 688 m se dvěma podjezdy a pěti nezastropenými objekty.
Účel
stavby
Tramvajová trať Hlubočepy–Barrandov představuje z celoměstského hlediska
jeden z nejvýznamnějších dopravních a urbanistických počinů v jihozápádním
kvadrantu Prahy. V souladu s územně-plánovací dokumentací hlavního města
Prahy byla tramvajová trať zařazena mezi veřejně prospěšné stavby.
Stávající obsluha sídliště Barrandov autobusy městské dopravy je zcela
neúnosná jak z hlediska vysoké četnosti provozovaných spojů, tak z hlediska
možností dalšího rozvoje této lokality. Hluk a exhalace, související s
autobusovou dopravou, jsou nepřijatelné zejména uvnitř urbanizovaného
území sídliště. Dalším kritickým prvkem současného stavu je soustředění
autobusové dopravy do koridoru výstupní Barrandovské komunikace, která
je často nepropustná vlivem dopravních nehod a např. vznikajících námraz
v podzimních a zimních měsících.
Novou tramvajovou tratí budou výše uvedené problémy odstraněny a navíc
v daném prostředí vznikne výrazně městotvorný prvek. Tramvajovou dopravou
bude přímo obsloužena část Hlubočep a sídliště Barrandov, zbytek spádového
území – Lochkov, Slivenec, Holyně, Klukovice, Pražská čtvrť – bude nadále
obsluhována autobusy s nově vytvořenou vazbou na tramvajovou trať.
Po komplexním prověření všech variant dopravní obsluhy sídliště a možných
prostorových vedení tras byla vybrána jako optimální povrchová varianta.
Doplněna
je estakádami v úseku stoupání na terasu barrandovského sídliště a podzemními
úseky při prostupu centrem sídliště z důvodu odstranění dopravních kolizí
a hlukové zátěže.
Pro všech šest budovaných zastávek bylo zvoleno odlišné barevné řešení
tak, aby každá lokalita byla snadněji zapamatovatelná. Prostorovou a architektonickou
součástí zastávek jsou i potřebné opěrné zdi a portály podjezdů, které
svým designem tvoří přímou architektonickou součást každé zastávky. Pro
zastávky uvnitř sídliště jsou navrženy výrazné barvy vzhledem k uniformnímu
charakteru okolních staveb, zastávky mimo kompaktní zástavbu jsou v barvách
méně výrazných. Vybavení
je odvozeno od současného evropského standardu. Na rozdíl od běžných zastávek
pražské uliční sítě jsou zastávky na trati Hlubočepy–Barrandov situovány
převážně mimo klasický profil městských komunikací. Při jejich návrhu
bylo proto dbáno
na to, aby v nich byla zajištěna vyšší úroveň bezpečnosti a odolnosti
proti vandalismu. Zastávky budou opatřeny informačním systémem pro cestující
a audiovizuálním spojením s dispečerem i příslušnými bezpečnostními složkami.
Popis trasy
Specifickou vlastností trasy je skutečnost, že spojení sídliště Barrandov
s centrem města může být s ohledem na konfiguraci terénu realizováno pouze
úzkým koridorem – údolím Hlubočep. Přitom je nutno překonat výškový rozdíl
cca 100 m na vzdálenosti cca 1,5 km, což vede k nutnosti použití podélných
sklonů 6–7 %.
Tímto koridorem rovněž procházejí hlavní trasy inženýrských sítí pro sídliště.
Je zřejmé, že výstavba tramvajové trati v takovýchto terénních podmínkách
je velice náročná.
Navrhovaná tramvajová trať začíná za již přebudovanou tramvajovou smyčkou
Hlubočepy a v celé délce je vedena segregovaně v prostoru mimo stávající
komunikace. Na počátku prostorově odděleného koridoru se nachází první
z nových zastávek – Hlubočepy, na kterou přímo navazuje autobusová doprava.
Přístřešky v bílé barvě mají svébytnou architektonickou podobu. Již v
místě nástupišť je patrný podélný sklon tramvajové tratě, vyvolaný potřebou
mimoúrovňově překlenout mostní estakádou Hlubočepskou ulici a železniční
trať Praha – Rudná. Tato hlubočepská mostní estakáda končí na terénní
výspě u křižovatky čtyřproudé ulice K Barrandovu a Pod Habrovou a na ni
navazuje mostní estakáda přes Růžičkovu rokli. Za ní je trať vedena souběžně
s ulicí
K Barrandovu odřezem ve stávajícím svahu a protihlukovém valu. Hlukové
odclonění rodinných domků na severním svahu je zajištěno svislou protihlukovou
stěnou. Před křižovatkou ulic K Barrandovu a Slivenecká je situována zastávka
V Bokách. Tato zastávka navržená ve žluté barvě má zastřešená nástupiště
a komunikací pro pěší je spojena s kolonií rodinných domků. Tramvajová
trať se poté táhlým obloukem odpojuje od ulice K Barrandovu a vstupuje
do prostoru sídliště.
Následuje zčásti zahloubená zastávka Ateliéry, jejíž obě nástupiště jsou
zakryta po celé délce prosklenou ocelovou konstrukcí v modré barvě a mezi
sebou propojena nadzemní pěší lávkou s dynamicky tvarovaným obloukem.
Trasa pokračuje tunelovým portálem, který je obložen smaltovanými plechy
s povrchovou antigraffitovou úpravou.
Dále trasa podchází hlavní urbanistickou osu barrandovského sídliště –
ulici Lamačovou – kterou sleduje až do zastávky Chaplinova, která je situována
v srdci sídliště, v prostoru Chaplinova náměstí s mimoúrovňovou lávkou.
Obě nástupiště jsou zastřešena v celé své délce výraznou červenou ocelovou
konstrukcí. Za stanicí Chaplinova trasa opět klesá do podjezdu pod Tréglovou
ulicí ve směrovém oblouku. Za západním portálem podjezdu je umístěna zastávka
Klukovická. Obě nástupiště jsou zahloubena a zastřešena v jedné třetině
své délky zavěšenou prosklenou konstrukcí zelené barvy.
Na samostatném tělese tramvajová trať dále prochází podél Werichovy ulice
až do konečné zastávky – Sídliště Barrandov. Ze severní strany je lemována
nízkým lesem a z jižní strany ulicí s mnoha obytnými bloky. V tomto úseku
je kvůli dodržení hlukových norem nezbytná realizace protihlukových opatření
v podobě zatravněného tramvajového tělesa s protihlukovými konstrukčními
prvky a nízkými betonovými zídkami, na něž navazuje prosklená protihluková
stěna se subtilní nosnou ocelovou konstrukcí.
Zastávka
Sídliště Barrandov leží na západním okraji sídliště, těsně před tramvajovou
smyčkou Barrandov. Ta je navržena jako dočasná, neboť se předpokládá,
že v budoucnosti bude trasa prodloužena až do prostoru Holyně s plnou
urbanizací uzemí podél trati. Délka popsané a v současnosti realizované
tramvajové trati je 3 567 m.
Stavba zahrnuje výstavbu dvou měníren včetně vybavení, světelné signalizační
zařízení křižovatek a přechodů, výstavbu dvou tramvajových smyček, úpravy
vozovek, parkovišť a zpevněných ploch, dopravní značení, zastávky včetně
zastřešení, protihluková opatření, opěrné zdi, lávky, podjezdy, estakády,
přeložky inženýrských sítí, přívodní trasy 22 kV pro měnírny, kabelové
napájecí rozvody tramvajové trati, veřejné osvětlení, trolejové vedení,
přeložky kabelovodů a teplovodů, přeložku potoka, kácení a ochranu zeleně,
sadové úpravy, demolice.
Variantní
studie vedení tras byly zpracovávány zhruba od roku 1980. Dokumentace
k územnímu řízení se vyvíjela postupně od roku 1994. Několikrát prošla
připomínkovým řízením a byla dokončena v roce 1997. Po vydání rozhodnutí
o umístění stavby byla koncem roku 1999 zpracována dokumentace pro stavební
povolení.
Ing. Petr Bláha, Metroprojekt PRAHA, a. s.
Foto: Ing. Libor Štěrba
Vizualizace: Ing. Jan Desat
Schematické řezy a situace: Ing. Petr Zobal, Metroprojekt, a. s.
|