IT slovníček aneb Víte co je …?

LAN – Local Area Network
Lokální počítačová síť neboli skupina osobních počítačů, serverů, tiskáren a podobných zařízení propojená sítí na relativně malé ploše (budova, kanceláře, atp.)

Horizontální B2B e-Marketplace
Horizontální B2B e-Marketplace je internetové tržiště, na kterém se (virtuálně) setkávají obchodní partneři (dodavatelé a odběratelé) z různých ekonomických oborů či odvětví. Slouží k obchodování s produkty, které jsou použitelné mezioborově, tj. se zbožím či službami, které jsou potřebné pro všechny druhy podnikatelské činnosti (např. zdroje kapitálu, služby související s logistikou, zajišťování fixních aktiv apod.).

Vertikální B2B e-Marketplace
Vertikální B2B e-Marketplaces teoreticky vznikají rozčleněním trhu podle jednotlivých oborů či odvětví (chemický průmysl, automobilový průmysl, papírenský průmysl, plasty, atd.). Prakticky je podstatou vzniku vertikálního B2B e-Marketplace vybudování fungujícího společenství dodavatelů a odběratelů operujících ve specifickém průmyslovém odvětví s cílem zefektivnit vztahy uvnitř dodavatelsko-odběratelského řetězce (pozn.: ve stavebnictví je spíše výjimkou).

Synergie
Podstatu synergie lze velmi jednoduše vyjádřit tvrzením, že „jedna plus jedna je více než dvě“. Formálně synergie či synergický efekt znamená, že spojení a kooperace jednotlivých prvků (v našem případě podniků) umožňuje dosáhnout vyšší efektivnosti, než by byl součet efektivností jednotlivých subjektů operujících samostatně (pozn.: ve stavebnictví velmi časté, např. kooperující „dceřinky“ apod.).

ERP – Enterprise Resource Planning
Komplexní, integrovaný vnitropodnikový informační systém, který slouží jako podklad pro plánování a řízení vnitropodnikových procesů. Zahrnuje relativně samostatné moduly, pomocí nichž je zajištěna celá podniková agenda počínaje účetnictvím, přes logistiku a řízení výroby, až po personalistiku.

ERM – Enterprise Relationship Management
Integrovaný informační systém, který je využíván především oddělením typu „front office“. Slouží jako podpora činností souvisejících s prodejem, marketingem, službami zákazníkům apod.

JIT – Just-In-Time
Systém řízení skladových zásob, založený na japonském systému kanban. Jeho smyslem je dodávat všechny suroviny teprve v okamžiku, kdy se mají použít ve výrobě. Čím lépe funguje informační systém mezi firmou a jejími dodavateli, tím menší objem skladových zásob musí firma udržovat, a tím nižší jsou její náklady (pozn.: v automobilovém průmyslu dotaženo k téměř absoulutní dokonalosti, ve stavebnictví bohužel …).

Ing. Vladimír Wollmuth, Zakládání staveb, a. s.